Tuesday, February 15, 2011

SempeNa MauLidUr RasUL



Assalamualaikum..

Kepada adik2, kakak2 dan rakan2 sekalian..mailah baca blog nie..best tau..


Terdapat dalam kisah bahawa seorang lelaki melihat sejenis makhluk yang amat menggelikan. Lalu dia bertanya, siapakah engkau?..makhluk itu menjawab akulah amalmu yang buruk. Lelaki itu bertanya, apakah caranya agar aku dapat selamat dari engkau? makhluk itu menjawab, dengan membaca selawat Nabi Muhammad S.A.W..

Rasulullah SAW bersabda:
"Selawat kepadaku ada nur titian kasih. Barang siapa membaca selawat kepadaku pada hari jumaaat lapan puluh kali, maka Allah akan mengampunkan dosanya setahun."

Di ceritakan bahawa seorang lelaki tidak pernah membaca selawat kpd Nabi SAW pd suatu mlm, ia bermimpi melihat Nabi SAW. baginda tidak menolehnya. kemudian lelaki itu bertanya "wahai Rasulullah, apakah engkau marah pdku?" Rasulullah menjwb, "tidak" lelaki itu bertanya lagi, mengapa engkau tidak memandangku?? Kata Rasulullah kerna aku tidak kenal kamu. lalu lelaki itu berkata, bgaimana engkau tidak mengenaliku? aku adalah lelaki umatmu padahal para ulama tlah mgatakan bahwa engkau lebih mganali umatmu drpd ayah ibunya. Rasulullah b'kata, mereka benar. Aku tidak mgenalimu kerna engkau tidak mengingatiku dgn mbaca selawat. padahal aku kenal dgn umatku itu bergantung kpd bacaan selawat mereka kpdku. Kemudian lelaki itu terbangun. lalu ia mewajibkan dirinya membaca selawat seratus kali sehari. setelah dia mlakukan demikian, maka bbrapa hari kemudian dia bmimpi melihat Rasulullah SAW lalu Rasulullah SAW bkata, skarang aku telah kenal engkau dan aku syafaati engkau iaitu kerna dia cinta kpd Rasulullah SAW. Ketika Rasulullah SAW mgajak Kaab bin Asyraf beserta sahabatnya msuk Islam, mereka berkata, kami ini sebagai putera2 Allah tentu kami lebih menyintai Allah. Kemudian Allah berfirman kpd Nabi- Nya:


"Katakanlah: jika kamu mengasihi Allah, ikutlah aku, nescaya Allah akn mengasihi kamu dan mengampuni dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."


Inilah serba cket cerita ttg Rasulullah utk sempena Maulidur Rasul thun ini...sekian wasalam....

No comments:

Post a Comment